Psikolog ve "çok sayılı zeka" kavramının yazarı Howard Gardner zekanın 8 türünü ortaya koydu. Modern eğitim sistemi bu zekanın sadece ikisine önem veriyor. Bunun için bir çok öğrenciler eğitim alanında başarılı olabilmiyorlar ve hayatta onlara yerlerini bulmak çok zor oluyor.Ayrıca diğer bir
teori var ki,Allah herkese belli bir potansiyel vermiştir.
1.Lengüistik entelektüel
Yazılı veya sözlü söze ilgiyle kendini gösterir.Bu zekalı çocuklar büyük hevesle masallara kulak verirler.Ayrıca yazma ve okumaya erken yiyelene bilirler.Genç yaşlarında kitap okumayı,duvar gazeteleri hazırlamayı,krossvordlar çözmeyi ve herhangi bir olayı hevesle konuşmayı hoşlanır.Bu tip zekaya sahip olanlar için eğitimin sözlü geçmesi, beraber kitap okumak ve diskussiya biçiminde yapılması önemlidir. Modern eğitim sistemi işte bu zekaya daha çok önem veriyor.
Bu tip zekalı çocuklar okuyor, yazıyor, dinliyor, konuşuyor ve nakledilir. Bu zekanın sahibi ise yazar, senarist, oyun yazarı, gazeteci, siyasetçi, redaktör ve tercüman meslekleri üzerinde hayatını kuruyor.
2.Matematiksel mantık entelektüeli
Bu tür çocuklar rakamlarla ve numaralarla oynamayı seviyor. Genellikle, telefon numaralarını, olayların tarihini kolayca kaydedebilirler. Onlar matematiksel sorunları çözmekten zevk alırlar. Onlar tahlil ve sonuç çıkarmayı hoşlanır. Kolayca neden ve sonuçların ilişkilerini belirler, sistemleşmeğe can atıyor ve soyut bilgilerle zihinsel işlemler götürebilirler. Bu tür çocuklar matematikçi, bir muhasebeci, analitik, programcı, akademisyen, polisiye ve doktor olabilirler.
3.Görsel-mekansal entelektüeli
Bu tür çocuklar saatlerce tahta ve öyle de göze hoş gelmeyen oyuncaklarla oynayabilir bilirler. Onlar büyük hevesle pazllar toplar, labirent oyunlarından zevk alırlar. Çoğu zaman onların hayali arkadaşları olur ve hayal gücüleri iyi gelişmiş olur. Sık sık hayallere dalıyor ve resim çekmeyi hoşlanır. Renklerin ahengliyini hissediyor ve erken yaşlarından giysilerinde neyin uygun olup olmadığını anlıyorlar. Bu tür gençler geometri, doğa bilimleri (fizik, kimya) yönünde başarılar elde edebilirler. Onlarda mekan kavramı gelişmiş olur. Çeşitli mekan ve çevreyle ilgili küçük detayları kolaylıkla kaydedebilirler. Tabloları rahatlıkla söyleyebilir ve diyagramları anlıyorlar.Onlar etrafı başka bir açıdan görebiliyorlar ve görüntünün çeşitli biçimlerini teklif edebilirler. Bu özelliklere sahip çocuklar ileride tasarımcı, mimar, ressam, çizgi filmleri alanında uzman, mühendis, mucit veya heykeltıraş olabilirler.
4.Cismi-kinestik entelektüeli
Bu tür zekanın sahipleri için esas kendini ifade aleti onların cisimleri. Eylemler, çeşitli mimikler aracılığıyla onlar emossiyalarını ve kendilerini rahat ifade edebiliyorlar. Instiktif olarak onlar fiziksel yüklemeye ve spora meyilli, sağlıklı, güçlü ve iyi beslenen olurlar. Onların birçok becerileri gelişmiş olur. Onlar ustalık etmeyi ve işlerini elleriyle görmeyi hoşlanır. Sahnede çıkış etmekten zevk alırlar. Onların becerileri rekabet ve başarılı olmak yolunda çalışmakla gelişir. Öyle ki, başarısızlığa karşı dayanıklılık beliriyor, desteğe ve alkışlanmaya ihtiyaç duyarlar. Bu yetenekli insanlar sporcu, spor alanında uzman, mekanik, heykeltıraş, cerrah veya sanatçı olabilirler.
5.Müzikal zeka
Bu tür çocuklar ritmi iyi hissediyor ve işitme, duyma yetenekleri güçlü olur. Müzik aletlerine karşı ilgileri yüksektir. Müzikten zevk alır ve bu alana ilgi güçlü olur. Müzikleri kolayca kaydedebilirler. Bu tür yeteneklere sahip insanlar müzisyen, besteci, eleştirmen, iletken, ses operatörü, radyo lider, ya da müzik editörü olabilirler.
6.Doğal-naturalistik zeka
Bu tür intellektli insanalar doğaya karşı özel sevgi ile yanaşırlar. Farklı bitki ve canlı alemle ilgili deney geçirmeyi hoşlanır. Onlar bitkilerin gelişimini, böceklerin hareketlerini saatlerce gözlem yaparlar. Hayvan saklamayı sever,evlerinde çeşitli bitkiler yetiştiriyorlar. Doğa olaylarını takip etmekten zevk alırlar. Geçmiş zamanlarda bu tür insanlar çok yetenekli avcılar, tabip ve otlar aleminin bilicileri oluyorlardı. Modern zamanımızda bu tür çocuklar biyoloji, kimya ve çevre alemle bağlı fenlerden yüksek fiyatlar alırlar. Doğa gezilerinde ve çevresel etkinliklere istekle katılırlar. Bu çocuklar gelecekte çevreci, veteriner, jeolog, okyanus aleminin araştırmacı, seysmolog, arkeolog, korucu veya çiftçi olabilirler.
7.Ekzistensional zeka
Bu tür çocuklar erken yaşta üst düzey düşünceleri ile farklılaşırlar. Hislerini anlıyor ve onları kontrol edebiliyorlar. Onlar sağlıklı düşünebilir ve sonuç çıkarabilirler. Erken yaşlarından yaşam ve ölümle ilgili konular onları ilgilendirir ve dünyanın yaratılışı ile ilgili farklı görüşler ileri sürülebilir bilirler. İlahi bilimler ve felsefe ile derinden ilgileniyorlar. Onlar sağlıklı düşünerek uzun vadeli planlar yapar ve bu planlara uymak edebilirler. Bu tür çocuklar ileride ruhsal, psikolog, siyasetçi, propagandacı, felsefe bilimleri profesörü veya öğretmen olabilirler.
8.İnterindividual zeka
Bu tür çocuklar koordine olarak çevresiyle hızlı bağlantı oluşturabilir. Nasıl hoşa gelmeyin yollarını bilir ve kendi yeteneklerini ustalıkla kullanabiliyorlar. İnsanları kolayca anlayabilirler. Morallerini hızla değişip kontrol edebilirler. Artık çocuk zamanlarından yetenekli görüşmeler yapabilirler. Genç yaşlarında çevrelerinde insanları toplayabilir, ve insanlar arasında lidere dönüşebilir. Zeki oldukları için onların çok dostları olur. Sosyal, şakacı ve yüksek karizmaya sahip olurlar. Başkalarını iyi anladıkları için insanlara destek olup yardım edebilirler. Bu tür çocuklar ileride öğretmen, siyasetçi, konuşmacı, görüşmeler yürüten aracı, diplomat, yönetici, müdür vb olabilirler.
-
Entelektüelin türleri ( Zekanın 8 türü )
Fatima Valizadeh 15:21 0
Entelektüelin türleri ( Zekanın 8 türü ) Fatima Valizadeh 15:21
You might also like
İlginizi Çekebilecek
Galaksilerin sayısı
Güneş onun etrafında dönen gezegenlerle birlikte saniyede 250 km hızla galaksinin merkezi çekirdeği etrafında döner.Güneşin haraket yörünges...